Followers

Friday, February 26, 2010

Rebusan Akar Kayu.

Periuk tempat merebus akar kayu

Akar kayu

Jamu..ermm...ramai ibu-ibu yang berpantang mesti minum atau makan jamu untuk kesihatan dalaman dan luaran sekali. Semuanya terpulang pada diri masing-masing mana yang sesuai dan berkesan.

Tapi aku dan emak aku sekali masa dulu-dulu memang tidak makan jamu. Sebabnya masa zaman emak aku dulu pun berpantang dikampung. Tiada pula orang jual jamu masa itu. Emak kata dulu-dulu dia minum air dari hasil parutan isi LEMPOYANG GAJAH. Emak cakap ia baik mengeluarkan angin dalam badan dan mencantikkan kulit. Tapi aku sekarang minum air rebusan akar kayu sahaja. Lempoyang ini pun baik di campurkan dalam masakan.

Pokok Lempoyang

Aku pula tidak makan jamu kerana....ermmm entahlah...tiada apa hendak aku jelaskan. Mungkin sebab aku malas hendak makan pil banyak-banyak. Aku cuma minum air rebusan akar kayu (seperti gambar diatas nun). Alhamdulilah aku serasi minum air itu.
Pahittt ke?...
Op tidaklah.
Rasanya sama seperti minum air teh tapi tidak bergula. Biasa-biasa sahaja. Yang penting juga pembuangan air besar pun berjalan lancar. Ia juga turut membantu mempercepatkan proses pengecutkan rahim.
Sebaiknya air rebusan diminum ketika panas dan diminum selepas mandi waktu pagi. Juga ia diminum selepas makan nasi.
Badan pun rasa sihat. Hendak kata cergas..ermmm..mungkin rasanya. Lagipun aku ini memang lembik orangnya. Memang masa berpantang Haziq dulu pun aku minum air rebusan ini.

Cara minum air (kadang-kadang aku tidak buat juga sebab sudah dahaga sangat..hehehhe).
Tekan ibu jari kaki kanan ke atas ibu jari kaki kiri supaya rahim dan punggung tidak kembang. Tangan kiri digunakan untuk ampu payudara agar tegang sentiasa. Selawat tiga kali, tarik nafas dan kempiskan perut supaya tidak buncit. Minum senafas agar tidak terasa mual.

Apa lagi kelebihan akar rebusan ini...aku pun tidak tahu. Yang pasti nenek yang menjual akar-akar kayu ini telah menjual berbelas mungkin berpuluh tahun yang lalu. Nenek ini duduk sekampung dengan kakak ipar aku di Juasseh,N9. Seikat akar kayu ini tahan hingga 1 minggu lebih. Bergantung atas penggunaan masing-masing. Kalau air rebusan telah berwarna jernih dan tidak berasa apa-apa, bolehlah akar kayu itu dibuang dan di letakkan akar kayu yang baru.

Apa lagi..marilah berkongsi sama-sama apa yang kawan-kawan semua minum atau makan semasa berpantang?




14 comments:

Unknown said...

salam haslina..wah lepas ni mesti badan kuat ek..rajin sungguhlah kamu ni..tak aper demi kebahagian suami isteri nanti.

sedapnya nama baby kamu..kat belakang tu mcm nama omputihlah pulak...

tak berbedung ek..baby skrg memang camtu..tak suker di bedung..panazzz kot.

maidatul said...

cara minum air itu sama dgn akma minum air ibu kunyit utk 3x pagi...juga utk kecutkan rahim dan pulihkn dalaman....

Ms Haslina said...

apa rasa air ibu kunyit tu?...

Ms Haslina said...

insyallah kak ina..

berbedung juga kak..
klu tak bedung nanti kaki tak lurus juga baby kurang nyeyak klu nak tidur...betulkan kak...

mamaarifakeemaisy said...

huhu..berpantang mlsnya bab2 makan jamu la..kita dl makn pil yg set punya, tp tak habis gk sbb ada hari yg termiss..hehe..

lgpun kita c-ser..huhu..

selamat berpantang!

Ms Haslina said...

tq..itulah pasalnya kan mama..byk nya menda nak dimakan..dah lah bdn perlukan byk rehat selepas bersalin..ish ish..

bg sy itulah paling senang..cara minum..tuang shj dari periuk...

c-ser..ooo..mesti ada sebabkan kena c-ser..

maidatul said...

ermm rasa x dpt nak bayangkan tapi lepas telan 1 sudu pati air ibu kunyit tu memang minum seteguk air suam la...

Kunyit byk kelebihan...dia ada uumphh...;)

Ms Haslina said...

oo ye ke...lg pahit lg bagus rasanyalah...

kena cuba ni...hehehe

Anonymous said...

saya ada membekalkan herba seperti rempah gunung,kacip fatimah,bunga pakma,gajah beranak,tongkat ali,tebu gajah, tengkuk biawak cendawan susu rimau dan lain-lain herba.hubungi 0175984085 / 0175984058.tq

Unknown said...

Puan Haslina

Bole bg sy contact number nenek yg jual akar kayu tu X?
x pon ape2 cara la spy sy bole beli akar kayu tu

Ms Haslina said...

Puan Zarina,

saya memang tiada contact nenek itu. Sebab kak ipar yang uruskan semuanya. Sekarang ini kak ipar saya sedang tidak sihat. Memang saya tidak mahu ganggu dia.

Tapi ada satu no ini ialah makcik yang memang urut saya setiap kali bersalin. makcik ini pun ada jual akar kayu.
017-213-3987 Makcik Mah, location kuala pilah n9.

Anonymous said...

salam sejahtera...
saya ada menjual dan membekal herba ramuan lepas ibu-ibu bersalin...campuran herba seperti rempah gunung, kacip fatimah, gajah beranak,dan lain- lain herba..
terdapat juga mandian herba untuk ibu lepas bersalin dan juga nenas batu dijadikan amalan minum harian..hubungi 0175984085

Nur haura afeeya said...

Salam

Nur haura afeeya said...

Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰
Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba saya ni. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

3) banyak pengalaman dah saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain lain

5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.


Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼


▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

..........................................................................
▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
....................................................................................................................................................
▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
..........................................................................

▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma b cell tahap 4 ketulan di paru paru 8 cm pernah kena tebuk paru2 sebab berair ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh.


Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi Bin Noordin- 017-4687570

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails