Followers

Friday, February 26, 2010

Rebusan Akar Kayu.

Periuk tempat merebus akar kayu

Akar kayu

Jamu..ermm...ramai ibu-ibu yang berpantang mesti minum atau makan jamu untuk kesihatan dalaman dan luaran sekali. Semuanya terpulang pada diri masing-masing mana yang sesuai dan berkesan.

Tapi aku dan emak aku sekali masa dulu-dulu memang tidak makan jamu. Sebabnya masa zaman emak aku dulu pun berpantang dikampung. Tiada pula orang jual jamu masa itu. Emak kata dulu-dulu dia minum air dari hasil parutan isi LEMPOYANG GAJAH. Emak cakap ia baik mengeluarkan angin dalam badan dan mencantikkan kulit. Tapi aku sekarang minum air rebusan akar kayu sahaja. Lempoyang ini pun baik di campurkan dalam masakan.

Pokok Lempoyang

Aku pula tidak makan jamu kerana....ermmm entahlah...tiada apa hendak aku jelaskan. Mungkin sebab aku malas hendak makan pil banyak-banyak. Aku cuma minum air rebusan akar kayu (seperti gambar diatas nun). Alhamdulilah aku serasi minum air itu.
Pahittt ke?...
Op tidaklah.
Rasanya sama seperti minum air teh tapi tidak bergula. Biasa-biasa sahaja. Yang penting juga pembuangan air besar pun berjalan lancar. Ia juga turut membantu mempercepatkan proses pengecutkan rahim.
Sebaiknya air rebusan diminum ketika panas dan diminum selepas mandi waktu pagi. Juga ia diminum selepas makan nasi.
Badan pun rasa sihat. Hendak kata cergas..ermmm..mungkin rasanya. Lagipun aku ini memang lembik orangnya. Memang masa berpantang Haziq dulu pun aku minum air rebusan ini.

Cara minum air (kadang-kadang aku tidak buat juga sebab sudah dahaga sangat..hehehhe).
Tekan ibu jari kaki kanan ke atas ibu jari kaki kiri supaya rahim dan punggung tidak kembang. Tangan kiri digunakan untuk ampu payudara agar tegang sentiasa. Selawat tiga kali, tarik nafas dan kempiskan perut supaya tidak buncit. Minum senafas agar tidak terasa mual.

Apa lagi kelebihan akar rebusan ini...aku pun tidak tahu. Yang pasti nenek yang menjual akar-akar kayu ini telah menjual berbelas mungkin berpuluh tahun yang lalu. Nenek ini duduk sekampung dengan kakak ipar aku di Juasseh,N9. Seikat akar kayu ini tahan hingga 1 minggu lebih. Bergantung atas penggunaan masing-masing. Kalau air rebusan telah berwarna jernih dan tidak berasa apa-apa, bolehlah akar kayu itu dibuang dan di letakkan akar kayu yang baru.

Apa lagi..marilah berkongsi sama-sama apa yang kawan-kawan semua minum atau makan semasa berpantang?




11 comments:

kak ina kl said...

salam haslina..wah lepas ni mesti badan kuat ek..rajin sungguhlah kamu ni..tak aper demi kebahagian suami isteri nanti.

sedapnya nama baby kamu..kat belakang tu mcm nama omputihlah pulak...

tak berbedung ek..baby skrg memang camtu..tak suker di bedung..panazzz kot.

maidatul said...

cara minum air itu sama dgn akma minum air ibu kunyit utk 3x pagi...juga utk kecutkan rahim dan pulihkn dalaman....

haslina said...

apa rasa air ibu kunyit tu?...

haslina said...

insyallah kak ina..

berbedung juga kak..
klu tak bedung nanti kaki tak lurus juga baby kurang nyeyak klu nak tidur...betulkan kak...

mamalieyna said...

huhu..berpantang mlsnya bab2 makan jamu la..kita dl makn pil yg set punya, tp tak habis gk sbb ada hari yg termiss..hehe..

lgpun kita c-ser..huhu..

selamat berpantang!

haslina said...

tq..itulah pasalnya kan mama..byk nya menda nak dimakan..dah lah bdn perlukan byk rehat selepas bersalin..ish ish..

bg sy itulah paling senang..cara minum..tuang shj dari periuk...

c-ser..ooo..mesti ada sebabkan kena c-ser..

maidatul said...

ermm rasa x dpt nak bayangkan tapi lepas telan 1 sudu pati air ibu kunyit tu memang minum seteguk air suam la...

Kunyit byk kelebihan...dia ada uumphh...;)

haslina said...

oo ye ke...lg pahit lg bagus rasanyalah...

kena cuba ni...hehehe

Anonymous said...

saya ada membekalkan herba seperti rempah gunung,kacip fatimah,bunga pakma,gajah beranak,tongkat ali,tebu gajah, tengkuk biawak cendawan susu rimau dan lain-lain herba.hubungi 0175984085 / 0175984058.tq

zarina saleh said...

Puan Haslina

Bole bg sy contact number nenek yg jual akar kayu tu X?
x pon ape2 cara la spy sy bole beli akar kayu tu

Ms Haslina said...

Puan Zarina,

saya memang tiada contact nenek itu. Sebab kak ipar yang uruskan semuanya. Sekarang ini kak ipar saya sedang tidak sihat. Memang saya tidak mahu ganggu dia.

Tapi ada satu no ini ialah makcik yang memang urut saya setiap kali bersalin. makcik ini pun ada jual akar kayu.
017-213-3987 Makcik Mah, location kuala pilah n9.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails