Followers

Friday, June 19, 2015

Kisah renew passport di Hentian Kajang


Kenangan, ini passport international pertama aku. 
Aku memang pakai passport biru since baby lagi untuk masuk S'pore.
Passport color merah kena buat masa itu sebab aku hendak menunaikan umrah ikut emak abah pada tahun 2002. 

Assalamualaikum.

Kisah aku pergi renew passport pada 30 April 2015 - Khamis lepas.
Lawak ntah kan.
Esoknya sudah mahu gerak ke S'pore.
Barulah terhegeh-hegeh hendak renew kan.

Aku pergi seorang sahaja pagi itu.
Pergi part Hentian Kajang.
Lama sudah passport aku mati. Tahun 2011 rasanya.

Sebab sudah lama tidak buat passport, risau juga part color tudung.
Mesti kena pakai yang color gelap kan.
Serius aku tiada tudung color hitam.
Last fikir, aku pakai shawl hitam sahajalah.
Baik sahaja kan, pergi buat passport dengan pakaian macam pergi kerja.

Sebenarnya duration untuk satu pasport siap ialah dalam masa 1 jam sahaja.
Kisahnya di Hentian Kajang ini, selalu kena offline.
Masa aku sampai, dekat jam 8 pagi rasanya.
Pun sudah kena offline. Terus ambil nombor giliran.
Aku lupa pula berapa lama offline, tapinya memang lama gila.
Akunya dengan tidak sarapan, tabah tegak duduk menunggu.
Sambil-sambil itu memang sudah telan semua pills Shaklee untuk menahan perut.
Memang maveles pill sakti Shaklee tau!

Kali itu ok lah juga compare masa buatkan passport anak-anak pada hari Sabtu.
Kena beratur panjang, dekat 1 jam.
Bila dapat nombor giliran masa itu memang jarak 100 orang.

Rupanya kalau buat passport di hari bekerja memang kurang orang demand compare dengan buat passport di hari cuti.
Ialah mesti ramai orang suka berurusan di hari cuti.
Sebab itu penuh.

Adanya dinding-dinding kelabu itu sebab ada camera di situ. 
Sekarang ini tidak perlu bawa ambil gambar ukuran pasport di kedai gambar.
Patutkan susah hendak cari kedai gambar sekarang kan

Orang kurang padat hari itu compare kalau buat passport di hari cuti. 

RM 200 untuk 5 tahun. 
Alhamdulilah, murah kan. 

Kadar bayaran. 

Duration untuk setiap jenis permohonan passport.


No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails