Followers

Sunday, May 24, 2009

kuala terengganu mewarnai hidup aku II - 6 April 2009

23 and 24 May 2009 - Saturday & Sunday

Kegembiraan dan keseronokkan di KT masih terasa-rasa bila aku tengok semula semua gambar-gambar semasa pergi kesana awal April lepas. Kalau hendak diikutkan memang banyak cerita hendak di storykan disini, tapi pelan-pelan kayuhlah sebab aku sememangnya sibuk dengan 'hal' kerja sepanjang April until awal June ini. So di kesempatan malam ini, sesambil tv tengah tengok aku tapi telinga tetap tengah dengar berita terkini di tv.

Semalam aku kerja 1/2 day sahaja. Ada Info Day. Tempatnya di Hall office aku. Ok juga sambutan semalam itu. Lepas free lunch di situ, aku punch out dan terus balik rumah.
Dalam jam 3pm lebih kami bertolak balik ke Kuala Pilah dan sampai sana dalam jam 5pm gitu. Selepas singgah dan ambil emak di rumah di kg, kami terus ke rumah abang ngah aku di Juasseh. Abah aku seperti biasa, bukan hendak ikut pun, so abah tinggal jaga rumah seorang. Biasalah kalau pergi rumah abang aku ini selalunya memang bukan sekejap, kurang-kurang 2 ke 3 jam gitu. Bukan apa, mesti kak ipar aku ajak dinner sekali di situ. Hahaha, rezeki jangan ditolak. Lagipun kalau kak ipar aku yang masak confirm pedas dan sedap punya. Menu malam itu ialah daun pucuk ubi masak lemak cili api, ikan siakap goreng bersambal, udang sambal dan yang paling sudah lama aku tidak makan ialah sambal gesek. Hehehehehe. Apa itu ek?

Sambal gesek basic things ialah ikan bilis digoreng atau ikan bilis mentah, cili api warna hijau beberapa biji juga bawang merah sedikit sahaja. Dan kalau tidak silap aku sedikit perahan limau kasturi @ limau nipis kalau ikan bilisnya mentah. Selepas itu semua bahan tersebut ditumbuk tetapi tidak sehingga kurang hancur. Makanan ini sesuai di makan dengan nasi putih sahaja atau dengan masak lemak cili api. Atau apa sahaja lah lauk pauk yang sesuai di makan bersama. Macam aku semalam itu, aku layan sambal gesek bersama ikan siakap dan nasi.
Sungguh gerek sekali.


6 April 2009 - Monday

Lepas selesai membeli kain tengahari itu kami balik ke Hotel untuk berehat-rehat juga makan. Ada sebuah kedai di tepi bangunan hotel tempat kami menginap benar-benar mencuri perhatian kami. Sebab kedai aka gerai ini aku tengok memang sentiasa ramai orang. So tengahari itu kami pergi selidiklah. Rupanya disitu ada menjual ayam goreng ala-ala ayam fast food begitu. Juga beberapa menu mee. Kami pun cubalah membeli beberapa ketul ayam untuk lunch dan bungkus makan di bilik hotel sahaja. Peh...memang sedap..bersaiz besar dan rangup sekali. Lepas berehat-rehat, sebab panas sungguh cuaca hari itu kami menuju ke Pantai Batu Buruk untuk minum petang. Masa sudah jam 4pm lebih.

Pantai Batu Buruk view dari gerai makan.

Aku makan laksa (sedap+pedas+banyak) dan air kelapa.

My laksa...nyum nyum.

Menjejak kaki ke pantai selepas burp...

Indah sungguh pantai dan lautan ciptaan ALLAH.

Selesai di pantai...memang seronok dan terleka melayan gulungan ombak di situ. Haziq asalnya memang tidak mahu balik sebab seronok main pasir.

5 comments:

Eliss said...

terengganu memang best ! :P
bape kali dah selipar ku hilang di batu buruk tu waktu kecil2 dulu ditelan ombak :D ombak jahattttttttttttttt!

Ms Haslina said...

hahaha...memang best betul...kalau aku dapat kerja kat sana sure tenang jea...

MRS. K ^ibuhadifhessa^ said...

wahh.. jalan² telan angin ye..
cadang nak g ganu gak nanti..
tgk gambo u, bekoba² nak pegi..

maidatul said...

wah behnye...teringat masa jg projek kat sana hampir tiap ptg gi tepi pantai lepak sambil pekena seafood goreng tepung dgn air kelapa...memang hilang sume kepenatan...
kalo gi ngan family lagi syokkkk...erm...;)

Ms Haslina said...

MRS.K ~ alhamdulilah ada rezeki lebih itu yg dapat pi makan angin awal april lepas.
hehehe..pergi yea nanti klu ada masa dan ketika...

Akma ~ itulah pasal..tenang dan seronok jea suasana di sana kan...lain kali leh pg bawa family pulak..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails