Followers

Friday, May 15, 2009

Fever.

Haziq with cousin Haron semasa di rumah nenek aku di Singapore.

Assalamualaikum..

Malam khamis lepas, Haziq demam. Walaupun begitu, dia tetap aktive bermain dengan basikal barunya itu juga dengan koleksi kereta-kereta kecil dia. Kami cuma bagi dia makan ubat demam yang sedia ada dalam peti sejuk. Alhamdulilah malam itu dia tidur nyenyak juga. Pagi khamis itu, demam Haziq masih belum sembuh lagi. Lepas bagi sarapan, bagi sekali lagi ubat demam. Sudah menjelang petang demam Haziq asyik on off sahaja, so kami bawa dia pergi klinik. Doc masukkan ubat demam melalui bunxxx. Kecian Haziq menangis sebab tidak selesa bila Doc hendak check suhu badan dia melalui telinga dan juga mulut.
Malam itu demam Haziq masih seperti biasa, dalam 37.6 gitu.

Pagi tadi, alhamdulilah lepas bagi breakfast, check sekali lagi suhu Haziq...sudah turun. Tapi masih nampak belum sihat sepenuhnya. Kecian Haziq...

Disebabkan aku tidak bekerja semalam, maka terlepas aku mendengar lecture mengenai CIPR dan HIPR di makmal jalanraya. Terasa rugi juga sebab benda itu hanya terdapat di tempat aku bekerja sahaja. HIPR ialah HOT IN PLACE RECYCLING, iaitu proses membaikpulih kerosakkan pemukaan jalan raya menggunakan kaedah panas dengan menggunakan existing bitumen di tapak tersebut dan CIPR pula menggunakan kaedah sejuk. Secara teorinya aku boleh baca di buku sahaja tetapi at list aku ingin mendengar engineer pavement sendiri memberi lecture berserta dengan pengalaman dia sendiri.
Tapi hendak buat macamanakan...anak lebih penting.

Dibawah ini aku tunjukkan gambar 1 ialah aggregate + cement (filler) + bitumen. Ini adalah existing sample yang diambil dari tapak (jalan raya) yang sedia ada. Proses ini adalah untuk mengetahui % kandungan bitumen didalam sample tersebut. Bitumen akan di extract dari sample ini dengan extracter mesin dengan ditambah bahan kimia untuk mengasingkan aggregate dan cement dari bitumen.

Gambar 2 pula ialah 3 samples 100% bitumen yang telah keras setelah siap di tuang kedalam bekas dalam keadaan cair dan panas untuk testing penetration. Objective testing ini adalah untuk memastikan gred bitumen. Dimalaysia standard gred bitumen ialah 80/100 bermaksud kadar tusukan jarum selama 5 saat kedalam sample hendaklah dalam lingkungan 80 ke 100 sahaja.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails