Followers

Saturday, April 6, 2013

My story bersalinkan Muhammad Hafiy.

Discharge time on 14 March.

peringatan - sila jangan nangis sebab hendak baca habis post ini kerana panjang sungguh. saja hendak buat sekali jalan :D

12 March 2013 
Malam Selasa itu, masih hanya saya dan HC sahaja di rumah. Awal kami sudah naik ke bilik. On kan aircond. Saya lepak atas katil sambil luruskan kaki and gosok perut. Dalam itu, keinginan hendak minum air nescafe tarik makin menjadi-jadi pula. Sudah tidak boleh di tapi-tapi pung. Sudah berhari sebenarnya saya minta HC buatkan, tapi HC asyik sibuk sahaja. Maka permintaan saya ditangguhkan sahaja. I know HC usaha keras untuk penuhi permintaan mak yong ini. Saya amat hargai semua itu.

Memandangkan anak-anak masih belum sampai dari kg malam itu, maka HC kedapur untuk bancuhkan air untuk saya. Saya di bilik memang tidak sabar untuk meneguk air nyaman itu. Sudah terasa pahit-pahit nescafe. Erm sedapnya.
Dengar tapak kaki HC naik tangga. Wah macam meleleh sudah. Buka pintu, tengok tiada gelas di tangan HC. Weh kendur muka sekejap. Nescafe sudah keras dalam botol kata HC. Teus teringat, memang since pregnant tiada siapa yang minum nescafe. Dirumah saya seorang sahaja yang kadang-kadang minum nescafe. Saya prefer minum kopi O, cap Kapal Api atau cap Hang Tuah.
Monyok muka.
Teringatkan adik tiba-tiba. Mesti dia tengah lepak di mamak or di rumah kawan dia yang dekat dengan rumah saya.
Saya cepat sahaja SMS minta belikan nescafe tarik kurang manis. Siap tulis sekali yang saya teringin. Supaya  permintaan lebih kukuh. Adik jawab SMS, ok.
Senyum simpul, alhamdulilah.
HC, tambah lagi. Tidak akanlah air sahaja. Makan-makan tiada ke.
Erm, terus cepat-cepat sms lagi. Minta adik belikan burger special no anion please. Tapi adik tidak jawab sms. Kejap itu adik sudah sampai depan rumah. HC cuma bawa naik air nescafe sahaja. Burgernya tiada. Kata HC, hp adik habis bateri.
Monyok sikit lagi.
Sungguh heaven dapat minum air nescafe panas. Adik masih ada di bawah lagi, charge bateri hp. Ingatkan adik akan datang balik rumah belikan burger. Namun sampai adik datang balik untuk tidur di rumah. Burger saya hanya tinggal nama sahaja.
Mak yong frust sikit malam itu.

Contraction memang kategori kuat. Bersambungan dari tengaharinya. Doa dan harapan saya dalam hati supaya saya tidak bersalin waktu pagi hening iaitu antara jam 1 hingga 6 pagi. Risau sangat siapalah hendak jaga anak-anak nanti. Hendak harapkan adik, rasanya tidak boleh kot. Teringat katanya bahawa dia tidak boleh bercuti dalam masa terdekat ini.
Semua orang perlu bekerja dan saya perlu hormati perkara itu.
So hendak atau tidak I have to wait untuk morning.
Memang malam itu macam tidur-tidur ayam. Kejap bangun dari katil, pergi toilet. Semua serba tidak kena. Buang air. Kejap lagi lagi bangun, saya duduk tepi katil. Cuba identified kan tahap sakit saya. Memang sudah kerap. Namun dari pengalaman, saya tahu saya belum hendak bersalin. Cuma tandanya sudah ada. Saya tidak mampu tersenyum sangat, sebab sakit kali ini rasanya 'keras' sikit.

13 March 2013
Hari sudah pagi. Saya lega sebab saya masih mampu bertahan. Rasa ingin membuang air besar, terus kebilik air. Memang antara rutin pagi itu lah kan. Alhamdulilah saya memang tiada masalah sembelit dan seangkatan denganya dalam pregnant atau keadaan biasa.
Memang saya dengar pagi itu dalam jam 7 rasanya or kurang jam 7 pagi, adik sudah keluar dari rumah untuk pergi kerja. Terasa macam hendak panggil adik, tapi tidak larat hendak jerit dari tingkat atas. Cadang hendak minta adik tunggukan sekejap anak-anak. Mana tahu kaklang sudah gerak pergi kerja pagi itu.

Saya lepas itu pelan-pelan beritahu HC, I need to go to hospital.
HC mesti tanya kembali lepas itu dengan muka sedikit cemas.
Dah sakit sangat yea.
Saya jawab, A'ah.
Saya cuba nampak macam tenang depan HC, tapi perut saya, ari-ari semuanya sungguh perit.
In between that saya terus bersiap dan call kaklang. Alhamdulilah kaklang masih dirumah. Minta kaklang datang rumah ambilkan budak-budak. Nanti tinggalkan pada maid dia sahaja. Lepas itu HC sibuk siapkan anak-anak. Saya sempat bancuh milo O segelas. Sambil tunggu HC, saya duduk di sofa. Kalau tidak silap memang ada tanda darah masa saya tengah bersiap-siap tadinya. Keliru juga, sebab 1st time saya ada tanda darah. Akhirnya ada juga tanda bersalin saya macam orang lain gitu :D

Tidak lama lepas kaklang sampai with Ezad. Makanya sesi salam peluk cium semua anak-anak. Sayu rasanya dalam hati. Tapi tengok diaorang happy sahaja untuk tinggalkan saya. Memang suka sangat dapat pergi rumah kaklang. Apa lagi agenda kalau tidak bermain dan main lagi.
Settle semua kami pula bergerak ke Hospital Serdang. Seperti di jangka, jalan JEM. Ialah masa itu memang masa pagi yang orang tengah on the way pergi kerja. Saya redha sahaja. Sakit makin lama makin kuat. Saya tetap buat muka rilex. Tidak mahu HC bertambah cemas. Sebab HC tengok sahaja JEM, terus dia jadi lebih cemas. Kejap-kejap tanya saya ok atau tidak.
Masa itu saya memang aim sahaja pada polis traffic tu. Serius, kalau betul saya hendak beranak sangat. Memang saya suruh HC turun kereta pergi minta tolong pada polis traffic yang sedang duty. Biar dia eskot kitaorang redah jem. Tapi alhamdulilah, ALLAH masih bagi saya bertahan lagi. And natural saya, bersalin hanya selepas air ketuban di pecahkan oleh Doc. I know my capability. So tidaklah horror sangat masa itu keadaanya. :D

Alhamdulilah tidaklah sampai sejam kami sudah tiba di hospital dalam jam 9 lebih. Me masih begitu, cuma sampai tutup mata menahan sakit contraction. HC turunkan saya depan pintu Wad Bersalin. Then HC cari parking. Saya duduk sekejap dan terus daftar nama dengan isi borang. Orang pun tidak ramai sangat di situ. Belum HC datang, saya sudah di panggil masuk. Kena kencing dulu. Then baring untuk check heartbeat baby dengan CTG. And saya tengok macam penuh semua katil tempat buat VE atau cek bukaan. Punyalah lama juga menunggu, tiada pung Doc datang tengok saya. Yang saya dengar ialah heartbeat baby. Dan suara keras kejap lembut kejap Doc tengah check patients lain.
Masa itu HC call beritahu yang parking kereta semuanya penuh.
Saya beritahu, tiada mengapa cari pelan-pelan.
Erm. Tetiba nurse datang suruh saya pergi duduk dulu di sofa kuning. Pulak. Seksanya hendak berjalan masa itu, sebab macam tidak tahan sudah. Nurse memang perasan masa check CTG saya. Dia kata puan ini tengah sakit kuat nie.
Tapinya di suruh juga saya 'berlepak' dulu. Confuse dengan keadaan di situ. Perasaann memang tidak mahu duduk rasanya. Macam ada yang perlu di keluarkan di bawah itu. Pengalaman baru saya bersalin kali ini.
"Puan sila tahan dulu yea". Agaknya itulah maksud sebenar Sofa Kuning. Kisahnya kan.

Saya faham the situation pagi itu. Orang ramai hendak bersalin. Labor room pula penuh. And Doc mesti dulukan mana yang betul-betul hendak bersalin.
Makanya duduk saya di situ. Ada 2 orang lagi ibu pregnant duduk sama dengan saya. Masa duduk itulah sakit makin tidak dapat di tahan rasanya. Confuse dengan rasa hendak meneran buang air besar atau meneran untuk bersalin. Namun sakitnya aduhaiiiiiiiiii. Tahan nafas tarik nafas sambil baca apa yang ingat di mulut. Dan terasa sangat yang cecair mengalir keluar di bawah setiap kali contraction makin kuat. Duduk dalam 1 jam lebih, nama saya di panggil. Masa itu dekat jam 11 pagi rasanya.
Lega pun ada, takut pun ada. Macam-macam benda di fikir di kepala.
Alamak saya hendak pergi bersalin lagi.
Confirm kena jahit lagi.
Kena berpantang 44 hari.

Bangun itu memang baru perasaan darah rupanya yang keluar. Basah sikit skirt coklat. Rupa-rupanya saya 'kembar darah' pregnant kali ini. Patutlah sakitnya lain sangat.
Jalan pelan-pelan, pegang perut. Masa baring itu cakap pada Doc yang saya hendak buang air. Doc tidak bagi pung. Bila Doc angkat kain, saya mulalah seram sejuk. Penakut. Lepas itu pergi keraskan tut.
Sebenarnya kalau kita lembutkan dan tidak keraskan badan, insyallah proses semuanya tidak sakit mana pung.
Buat VE, bukaan sudah 5cm.
Sambil itu tangan di cucuk untuk ambil darah. Fikir semula, kenapa sebenarnya darah itu di ambil yea?.
Saya tidak ingat antara air ketuban di pecahkan oleh Doc dulu atau Doc masukkan tiub untuk keluarkan air kecing.
Azalinya saya, bila air ketuban pecah makanya bukaan akan menjadi dan menjadi lagi. Dan bersedialah Haslina, sakit contraction akan jadi seperti gelombang tsunami.

Natural Birth
Settle semua, bukaan up to 7cm. Alhamdulilah labor room clear. And I'm on the way di tolak ke situ. Sampai dalam bilik itu, nurse betul kan CTG saya. Serius masa itu memang saya sudah out. Sungguh tidak boleh tahan dengan sakit. Nurse suruh baring lurus pun saya tidak mahu. Keras kepala hendak mengiring juga. Sebab itu cara boleh redakan sikit kesakitan.
Boleh nurse itu suruh saya mengiring arah lain pula. Bengang kejap dengan nurse nie. Dia tengah pregnant. Then boleh dia suruh saya jangan mengada. Marah-marah suruh dengar arahan dia dengan mengatakan dia pun tengah mengandung. Aik terbalik pula. Saya di suruh beri perhatian pada dia.
Kejap suruh macam itu kejap suruh macam ini. Sudah-sudah saya malas hendak layan dia. Biarlah. Hati saya tetap berkata my baby is fine inside there.
In the end boleh nurse ini tinggalkan sahaja saya dengan CTG itu entah melekap atau tidak di perut saya. Kejam kan nurse ini. Padan saya tidak sempat tengok nama dia. Tidak sudah saya buat laporan di hospital dengan tindakan dia itu.

Masa itu memang saya sudah peluk habis besi tepi katil. Rasa secure sahaja buat begitu :D. Tidak pernah buat drama begitu masa sakit bersalin anak-anak yang sebelum ini. Kesiankan, anak masuk 4 barulah saya tahu how relief bila kita baring mengiring itu.
Tidak lama lepas itu masuk seorang Doc and seorang staff nurse. HC sudah berada disisi saya, setelah katanya dia sesat masuk labor room lain tadi. Sebabnya guard di luar tiada. Makanya HC pandai-pandailah mencari saya di labor room. Pulakkan.
Doc selak kain dan I'm free to deliver anytime. Sudah fully open. Memang saya tidak boleh menahan lagi. Rasa hendak meneran since dari duduk di sofa yellow lagi. Dua ke tiga kali teran saya selamat bersalin. Amazing, macam bersalinkan Haifa.

1st time saya bersalin cuma ada seorang orang  iaitu Doc sahaja yang menyambut baby with HC disebelah. Staff nurse itu cuma monitor Doc tu. Mana pergi nurse semua bagai. Pelikkan.
Alhamdulilah kurang 1 jam di labor room saya sudah bersalin. Tiada perlu lagi adegan peluk besi. Rasa macam bantal guling besi itu bestnya.
Syukur pada ALLAH sangat-sangat sebab bersalin kali ini saya tidak perlu di jahit. Walaupun baby sayang keluar dengan berat 3.56kg.
Pertama kali juga, saya melihat baby selepas selamat bersalin. Sebelum ini memang penakut kalau tengok. Siap Doc terus letak baby atas badan saya. Sayu rasanya sebab sekali lagi saya dapat bersalin dengan keadaan lepas due date.
Masa proses uri di keluarkan, saya pun tidak ingat kenapa Doc suruh saya gunakan gas itu.
1st time juga saya guna gas untuk kurangkan rasa sakit. Tapi gunanya selepas bersalin masa Doc hendak keluarkan uri. Saje hendak mencuba. Sebelum ini memang tidak pernah mencuba pung. Katanya gas itu boleh buat orang tertidur.
Nakal kan saya, sedut kuat-kuat. Hehe, terus lalok mahu tidur.
Op baru saya perasaan masa itu, rupanya saya tidak di masukkan air pun. Memang lain dari bersalin yang dulu. Teringat kata officemate, yang dia pun pernah bersalin tanpa di masukkan air di tangan. Katanya air itu gunanya untuk cepatkan@gesaan proses bersalin.

Lepas bersalin kan diaorang bagi minum air milo. Tapi kan saya tidak selera pula hendak minum bagai. Rasa bagai kenyang sentiasa walaupun tidak menjamah apa-apa since dari pagi. Kecuali minum air milo di rumah.

Apa rasanya bersalin tanpa di gunting?
Rasanya sangat-sangat sakit. Macam tidak pernah rasa sakit macam itu sebelum ini. Terus terdetik masa itu, aduh sakitnyaaaaaaa, macam mana hendak tahan sakit kena jahit lepas ini. Saya failed mungkin perlu ambil ubat tahan sakit kalau perlu di jahit.
Oh rupanya saya tiada koyakan, sebab itu sakitnya keterlaluan.
Walaupun tiada jahitan, tetap adegan seluk oleh Doc selepas itu. Pelik lagi, apa sahaja yang hendak di check kalau tiada jahitan berlaku kan.

Di Hospital Serdang jugalah 1st time saya bersalin dengan baju yang saya pakai dari rumah. Tidak di tukar langsung dengan baju pink. Dengan jam masih di tangan. Pelik lagi kan.
Saya di labor room until 4 pm menunggu dan menunggu. Barulah ada katil kosong.
HC pula jam 3 pm sudah balik sebab risaukan anak-anak di rumah kaklang.

p/s banyaknya 1st time and pelik kan. :D tapi itulah Hospital Serdang kan,.


8 comments:

mamaarifakeemaisy said...

fuuuh stp kali baca experience org bersalin, rasa berdebar dan teringat kisah sendiri... huu~ rasa serik tp nakkan baby lagi..mcmana tu..?..hehe!

herm... pelikkan hospital serdang, eina dl anak ke2 hospital serdang jugak, all mcm tak pelik sgt, mgkn time tu, org tak ramai yg bersalin... confius jugak..semua main langgar je ke diorang ni..herm..

Ms Haslina said...

betul tu eina. setiap anak mmg lain je kan.
hehe jgn serik utk tambah bb lagi.

ntahlah eina part hospital serdang tu. saya berdoa yg saya dan bb ok sudahlah masa di hospital tu.

mungkin masa itu x cukup staff kot nak cater org ramai hendak bersalin.

Ina Hashim said...

salam lin,

oo bersalin kt hosp serdang ye?akak mmg dari dulu dgr macam2 citer x best psl hosp serdang nih...tapi rezki masing2 la kan,...


seriaunya dgr contraction dh kuat pun disuruh duduk kat sofa kuning lagi...klu private hosp, bukaan dh 5cm confirm dah kene duk dalam labor room dgn nurse monitor tiap saat takut terberanak...sib baik le lin x terbersalin kat tas sofa tu

Ms Haslina said...

saya cuma berdoa moga Allah permudahkan semuanya walaupun layanan hospital macam tu kak.

Eliss said...

lain anak lain ragam nak bersalinnya kan.

Ms Haslina said...

betul tu.apa2 pun yang penting selamat semuanya.alhamdulilah ;D

Rosilawati Wahid said...

Fuhh.. sejam duduk di sofa kuning? Kalau akak le kan mau dah terberanak di sofa kuning itu.. anak ke-3 (2006) bersalin di hospital serdang, masa tu labour room baru beroperasi 3 bulan.. Alhamdulillah layanan mesra dan tiada doktor lelaki.. Syukur.

Ms Haslina said...

itulah kan kak. saya memang berdoa sahaja dan redha dengan ujian ALLAH masa itu.

maklumlah hospital kerajaan, siapalah saya untuk ini kan untk demand itu ini.hehehe.

alhamdulilah akak dipermudahkan masa bersalin di situ.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails