Followers

Monday, July 29, 2013

MEX HIGHWAY - MAJU EXPRESSWAY

Toll permulaan di Salak Selatan. 

As salam semua.
Oh my Monday yang always BLUES.
Pictures semua was taken on early this month. Walau sudah lama, tapi tetap teringin berkongsi gambar. Suasana adalah waktu hendak hujan with langit yang gelap sungguh. So saya ini memang mudah teruja melihat keindahan ciptaan ALLAH, sebab itu ambil terus snap dan snap gambar. Di pertengahan perjalanan hujan turun. Dan ianya adalah sangat lebat, sungguh seram.
Tapinya bila masuk kawasan Hospital, tiada langsung tanda hujan hendak turun. Cuaca baik sahaja. Pelik kan.
Kisah masa awal July hari itu. Perjalanan kami setelah selesai urusan di KL dan perlu bergegas ke Hospital Putrajaya untuk melawat.
Selalunya saya terus sahaja ke Hospital Putrajaya dari rumah di Puncak Jalil sahaja. Maknanya kami guna exit MEX di Bukit Jalil.
Tapinya sahaja hendak rasa guna MEX dari Salak Selatan ke Putrajaya buat pertama kalinya.
Sekiranya perjalanan dari Salak Selatan, akan ada dua exit sahaja iaitu Bukit Jalil dan Putrajaya Utama.
Dan perjalanan dari Putrajaya pula ada tiga exit iaitu Bukit Jalil, Kuchai Lama dan Salak Selatan.

 Exit Bukit Jalil.

Terdapat R&R juga di MEX ini. Saya tidaklah singgah masa itu. Tapinya pada pandangan saya ramai juga orang berhenti makan disitu. Terasa mudah sahaja perjalanan orang-orang yang duduk di KL tapi bekerja di Putrajaya.
Ada satu perkara yang rasanya perlu di kongsi disini. Masa perjalanan saya petang itu adalah ketika hujan turun dengan lebatnya. Dan selepas area Bukit Jalil, kebanyakkan jalan adalah di kawasan berbukit. Highway ini pada pandangan saya adalah di bina di bahagian puncak bukit yang telah di potong. Maknanya di kiri kanan highway, kawasan berpokok adalah di bahagian bawah.
Serius, HC beritahu yang dia rasa macam ada angin lintang apabila memandu kereta. Dekat 2 ke 3 kali dia merasa begitu. Fuh, ngerinya kan. Maknanya angin bertiup agak kuat masa itu.
In the end HC beritahu, perjalanan terasa macam lebih jauh apabila guna highway ini. So next time kalau ada journey kami dari KL ke Putrajaya, we are going to use our old route.
Iaitu, ikut MEX dan exit di Bukit Jalil. Teruskan perjalanan ke Bandar Kinrara. Masuk ke Puncak Jalil di exit SIRIM. Terus keluar di Giant Taman Equine. Masuk Highway dari Puchong terus ke Putrajaya dan exit di Stesen Bas Putrajaya which is opposite dengan Hospital.

Putrajaya Utama Tol Plaza dan dalam Hopital Putrajaya.

Toll rate.

4 comments:

Eliss said...

cuba check dekat google maps berapa km bezanya. saya suka mcm tu sebab baru tahu betul2 dekat atau tak. sebab mungkin pertama kali rasa jauh.

Unknown said...

huhu..highway lagik..haha

Anonymous said...

mana ada jauh...kalau 1st time lalu mmg la rasa jauh

Ms Haslina said...

Eliss & Anony - a'ah, selalunya pertama kali lalu mesti rasa jauh kan. boleh pertimbangkan lalu lagi, sebab macam teringin nak singgah R&R tu.

mama ka0ri - untuk kemudahan kan gitu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails