Followers

Monday, March 12, 2012

Alhamdulilah.

Salam Isnin.
Fuh mendung sahaja dari pagi tadi kan. Lemau aka blues kental juga untuk ke tempat kerja pagi ini.
Aku layan WIRA sahaja minggu ini..mungkin.

120 biji Apam Polkadot.
Ada berani...
Hanya 4 jam di perlukan.

Alhamdulilah syukur pada ALLAH swt atas limpah rezeki yang diberi pada aku. Kan aku 'kecoh' gigil pasal order saiz besar ini, sehari dua kelmarin. Ialah 1st time dapat order banyak.
Awal pagi Isnin tadi ngam jam 3 pagi baru selesai semuanya.
Lewat aku mengukus apam sebenarnya malam tadi itu. Agenda sepatutnya dibuat petang Ahad berubah 360 darjah bila emak tetiba datang KL menengok kaklang. Makanya sebagai anak dan menantu mithali (hubby), kami duduk berlepak di rumah kaklang until dekat jam 7 malam.
Sampai rumah bukan direct buat kerja kerana aku sudah macam penat. Berehat-rehat dulu.
Part breakfast, lunch dan dinner aku sudah sekalikan pagi Ahad itu. Bukan buat apa-apa pun, sekadar menggoreng mee hoo, masak nasi dan panas kan rendang ayam.
Akhirnya setelah dinner sorang-sorang, sebab hubby sudah makan mee hoon. Haifa dan Qeqeem yang kejap bangun dan kejapnya tido makanya dalam jam 10 malam barulah aku mula 'bekerja'.

Aku tidak tahulah orang lain buat kerja macamanakan. Tapinya aku ini kepala jenis calculation. Sikit-sikit mesti kiranya punya.
Aku congak dalam kepala sahaja, dalam 2 jam aku mampu menyiapkan dalam 60 biji apam polkadot.
Bermulanya dari jam 10pm dan mesti habis kukus dalam jam 2am. Aku selamat mengAPAM lebih dari 120 biji. Itu adalah hasil dari 4x adunan bahan.
Malam tadi itu aku gunakan dua jenis pengukus. Satu saiz besar yang boleh memuatkan 20 biji apam dan satu lagi saiz kecil untuk 10 biji apam.
1st time juga aku terpaksa guna besen besar dan mengaco adunan guna mixer sahaja. Ialah kalau aku guna bekas mixer aku itu, cuma mampu muatkan 1 adunan bahan sahaja.

Konsep apam ini bagi aku amatlah remeh. Penat melayan step by step untuk membuat apam yang berdot dot ini. Sakit pinggang kejap lah. Hendak duduk boleh sahaja, tapi aku selesa berdiri.
Mula-mula selepas adunan siap, kena bahagi-bahagikan. Ikut suka hendak bahagi banyak mana. Ini adalah untuk meletak color-color. Kemudian selepas selesai bagi color cantik di kaco berkilat. Masukkan adunan itu ke dalam piping bag. Ikat dengan getah dan semua yang telah siap di isi itu di letak dalam satu bekas. Kemudian mulakan piping adunan kedalam bekas cawan. Piping dalam 1/4 adunan sahaja. Letakkan filling yang di kehendaki. Then pipingkan selebih adunan hingga penuh cup kertas. Settle itu, mulakan pula membuat dot-dot dalam 5 titik.
Kukusan apam adalah selama 15 minit dengan api yang sederhana.
Satu bekas pengukus yang besar kan ada 20 biji bekas apam. Makanya 20 biji itu x 5 dots = 100 kali mengeDOT. Fenat dan lama-lama tangan aku sudah jadi pro gitu. Alhamdulilah.

Makluman aku mendapat bantuan dari hubby tersayang yang bantu aku susun apam yang siap dalam bekas, lapkan bekas plastik untuk di gunakan semula dan tugas-tugas kecil lain.
Terima kasih yang sungguh tidak terkira pada hubby...muah. Jasamu amat ku kenang dear.

Fikiran malas setelah semua apam siap, aku rancang mahu bangun awal sahaja pagi untuk basuhan di sinki dapur dan juga sepahan di atas meja. Erm fikir kali kedua, tidak mengapalah. Dalam Islam sendiri tidak di galakkan meninggalkan pinggan tidak di cuci di dalam singki. Makanya mesti sinki hendaklah sentiasa kosong.
Itu adalah amalan untuk murah rezeki.
Lagi pun itu memang nasihat emak. Aku gagahkan diri selesaikan semua itu. Alhamdulilah. Aku tidaklah mengantuk sangat, cuma sakit pinggang sikit sebab banyak menunduk untuk piping kan adunan.

Order dari Siti Farah dan Aini.
TQVM dear.

p/s Resepi boleh tengok under label/tag apam polkadot.

3 comments:

mamalieyna said...

rajin betul..kagumlah~

nk mencuba jgk nnti, tp ntah bila..tak cuba2 lagi..hehe~

hrp rezki semakin hari semakin murah..Amin,

gee ryder said...

wah! cayalah!
ramai sgt dah org buat apam ni.
memang senang ke?

haslina said...

eina - amin amin amin. tima kasih.

gee@mak yong - bahan2 mmg senang. methodology pembuatan adalah remeh.
;))

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails