Followers

Friday, September 4, 2009

Sotong kembang?

Wehh...puasa-puasa ini macam sahaja je kan letak gambar makanan sana sini. Perhatian, gambar ini aku copet dari internet sahaja. Bukan gambar orang yang aku kenali yang memasaknya.

Sahaja aku letak gambar sotong ini sebab aku hendak tahu, apakah nama panggilan sotong ini?. Sebab lain tempat lain saja panggilannya. Emak aku panggil sotong kembang. So apa panggilan lain nya yea?

Sotong ini sedap di makan dengan nasi lemak....kan...kan. Since pregnant ini, aku memang tidak boleh masuk hendak makan nasi lemak ini.
Yang aku pernah ikut emak, kalau pergi beli sotong ini dipasar basah, harga nya boleh tahan mahal juga kan.
Lagi lah kan sotong ini kalau di rumah kg aku lah, hari pertama di masak masih kurang rasa kesedapannya. So kalau sudah hari kedua, setelah dipanas-panaskan gitu, baru terasa kick nya..sambal dan sotong telah sebati..nyaman sahaja.

Hari itu masa balik kg untuk berbuka puasa dengan family, memang layan sungguh hari-hari makan sambal sotong kembang...sampai habis setelah hari ketiga nya. Aku duk layan lauk sambal sotong kembang sikit + lauk sambal ikan bilis + rendang ayam kg...pehhhh SODAPPPP.
Selera sungguh den berbuka puasa. Tapi biasalah kan, makan itu pun dalam portion yang sikit sahaja. Perut den kan ada orang istimewa sudah booking...hik hik..
Aku cuma suka makan sambal sotong ini kalau emak or makcik-makcik aku yang masak sahaja. Kalau hendak makan di luar...ermmm..tak minat gitu.
Den sendiri tidak pernah cuba untuk memasak nya pun......

5 comments:

Ina Hashim said...

akak pon panggey sotong kembang gak lin

Eliss said...

sotong rendam kan?sebab dier direndam dalam air apa ntah dan sebenarnya tidak elok dimakan selalu esp orang mengandung tau!!

Ms Haslina said...

kak ina ~ ooo sama lah yea..

eliss ~ iyea kea..so lepas ni tak leh makan lah aku...tq..

maidatul said...

akma panggil sotong kembang gak nie...dulu uwan akma memang suka masak lepas tuh dieorg kata letak ubat pe ntah utk bagi dier kembangkan sotong tu so la nie tak makan...tukar sotong kering lak sedap gak...hehehe...

Ms Haslina said...

Oooo iyea kea akma..seriusly mmg akak tak tahu pun pasal ubat tu..anyway tima kasih ek...

sotong kering pun sodap buat sambal...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails