Followers

Saturday, September 28, 2013

Minggu kerja yang memenatkan dan blogger kegemaran saya.

Assalamualaikum.

Story satu.
Memang lately ini everthing seem to look hectic and overload. Rsanya macam semua yang perlu di buat sudah tidak lagi boleh tercapai oleh tangan. Kaki pula rasanya kalau berjalan di office ibarat sudah tidak cukup lantai untuk di pijak.

This is the most tired week ever and it is because of the September semester is leaving us today. Alhamdulilah. Habis tanggungjawab satu semester, cuma perlu tunggu exam paper next week, tanda dan key in markah.
Pagi tadi saya menjadi examiner untuk student's project and also as their presentation. Subject ialah Final Project for student Diploma in Civil Engineering. Saya memang tidak ada supervise mana-mana student project semester ini sebabnya saya back to be the coordinator of Final Project. So rasanya baik cuba refresh semula masa saya jadi coordinator dulu-dulu. Di office ini, memang coordinator FP ini sentiasa bertukar-tukar orang. Semuanya tertakluk pada workload kerja pada setiap semester. Last time saya pegang subject ini ialah mungkin 2 ke 3 tahun lepas kot. Entah, sudah tidak keep in track.
Walaupun ada students yang approach saya untuk dijadikan supervisor diaorang. Saya terangkan pada mereka kenapa saya menolak.

Tadi pun ada drama pendek lepas presentation. Saya jadi examiner untuk Final Project dia. Student saya ini namanya Kvin. Yup student chinese lelaki. Kvin ini memang student pandai. Saya pernah mengajar dia beberapa subject. Boleh dia minta untuk bergambar dengan saya masa itu. Aduhai, malu lah pula. Lagipun saya ini tidaklah favourite sangat untuk bergambar.  Tapi Kvin insist juga. Sebab dia beritahu, ini last semester dia. Kiranya lepas examination ini nanti, dia sudah grad. Saya cakap, Kvin memang student pandai, lagipun memang is my duty untuk mengajar.
Tahu apa Kvin jawab untuk convince kan saya. Serius, rasa hendak menitik air mata saya mendengarnya.
Dia beritahu, memang saya lecturer dia sama macam lecturer lain. Tapi KNOWLEDGE yang saya curahkan pada dia selama ini yang dia amat hargai.
Touching kan. In the end saya setuju ambil gambar dengan dia.

Entahlah, susah hendak di gambarkan. Sebenarnya saya rasa semester ini saya sangat seronok mengajar. Until some of my friend ask me , how I manage to teach 18 hours all out with lectures, tutorial and laboratory in one week. But I didn't answer their question. Hehe.
The secret is, I really enjoy all my class. The students make me comfortable in the class. And what I like most is many of them are CLEVER/QUICK LEANER now on. When I gets this group of students, for me, my job is become more easier.
What I use to do, I jots down on the white board the definitions, formulas and exercises which is discuss step by step in the class. After that they will do one take home tutorial. In the next lecture, I will give them another exercise to do in the class. Awesome, most of them can solved the problem correctly. Alhamdulilah.

Semoga ALLAH kurniakan saya lagi students yang bagus-bagus pada semester akan datang. amin. And  for the return, I will do a proper planning to do my lecture. Which is include using a new textbook, in sha Allah.

Story dua.
I found this Facebook of Dr Airil Yasreen dari sharing blogger Hannah Johary di FB nya. Hannah adalah idola saya. Selepas pertama kali saya terbaca blog dia semasa berpantang melahirkan baby Hafiy March 2013 lepas. Serius bagi saya, tulisan Hannah adalah antara yang terbaek pernah saya baca. Penulisan Hannah penuh dengan pengisian.
I take her as my mentor in finding a good tune of writing.

Early this week, Hannah sharing post dari FB Dr Airil. Saya terus baca, sebab bagi saya kalau ianya dari Hannah, ia semestinya sesuatu yang berguna untuk di baca.
And after reading, I realise. I so glad to found seorang hamba Allah yang hebat. Phd graduate from Imperial Collage London. Mendapat title Dr dalam usia yang muda.
Saya terus baca Facebook Dr Airil dan saya baca juga blog Dr Airil Sametok.
Dan sekarang saya masih dalam perjalanan untuk khatam kan blog Dr Airil seperti mana saya hampir khatam kan blog Hannah Johary. Oh my English, saya memang begitu orangnya. Kalau saya sudah 'jatuh cinta' dengan satu-satu blog itu. Saya akan guna mana-mana peluang dan masa yang saya ada untuk baca/kenal siapakah hamba Allah yang superb itu.
Terlalu banyak perkara yang mereka sharing dalam penulisan.

Saya sharing post pertama dibawah dari FB Dr Airil yang ibarat dari bagi saya dari mata turun ke minda. Yang paling membuat saya dekat ialah, Dr Airil merupakan senior lecturer di Faculty of Civil Engineering di UTM JB. Which is my former university and also my field/faculty. In this stage of life, saya prefer untuk membaca lebih mengenai life as a student, a lecturer and a blogger.
Tips yang di tulis oleh Dr Airil sebagai seorang lecturer dan researcher bagi saya sangatlah sesuai untuk mereka yang baru mula belajar semula diperingkat master mahupun phd.

Nota Kaki.
Pictures adalah kurang jelas. Kalau berminat, boleh layari FB Airil Yasreen.




4 comments:

kak ina kl said...

sekarang ni memang banyak blogger baru muncul..terpulang kepada diri sendiri untuk memilih yang terbaik kannn

Ms Haslina said...

betul kak ina.
saya memang suka blogger yang ada informasi.
sharing is caring.

Nurul said...

Betul tu saya setuju sharing is caring

Ms Haslina said...

nurul. ilmu yang baik elok di kongsi bersama.
ALLAH sahaja yg dapat membalas kebaikan mereka itu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails