Followers

Thursday, April 3, 2008

aku keja ari nie..

Semalam dapat MC..alhamdulilah.Aku amatlah penat sangat.Dari ari jumaat ari tu asik sakit kepala, sakit tekak dan x sedap badan.Memang hari jumaat lepas da dapat MC pun dan hari ISNIN nyer pun da amek EL.Tapi rhupanyer penat badan ni belum pulih lagi.
Aku fikir lepas dapat MC tu boleh lah balik umah dan berehat.Bukan nak tidolah..sebab aku mmg jarang2 sangat tido siang ni.Tapi En Hendra da ada rancangan lain...dia kata "jom pi jalan2"..aduh suami aku ni amat suka membuat rancangan sendiri.And aku sebagai isteri mesti OBEY arahan suami.So kami pi JJ and Tesco Ampang pi beli barang dapur.

Ari ni pulak aku sampai office awal.He heheheh idak lah awal sebenar nyer.Tapi aku datang mengikut the right office hours.Selalunyer aku dtg ikut FLEXI HOURS je.Mmg company aku ni yg DEPARTMENT under EDUCATION dpt wat flexi hours.Ialah kekadang tu dapat jadual kelas sampai kul 7 malam atau 9 malam.So lebihan masa start dt 5.30pm leh diganti dgn waktu kerja siang minggu tersebut.
Ari ni leka sangat tgk blog member2 sesambil chatting.Tapi bile da penghujung pagi dan damasuk tengahari sikit aku start wat kerja opis :)

Sebenar nye ada satu benda yg aku kekadang hairan, naper ada orang sekarang ni terutama yg ada anak..kirenyer 1st baby lah...amat degil utk mengikut cakap orang tua2.Ialah nasihat orang tua..mmg kekadang nasihat tu nampak remeh.Tp bukan ke MEREKA lebih dulu makan garam dari kita.Tentunyer nasihat mereka berdasarkan 
pengalaman...bukan berdasarkan untuk menyusahkan jea!!!.Terutama pasal ----
  • SUSU yg sesuai utk baby
  • pakai BARUT
  • pakai stokin kaki (klu yg da besar sikit tu)
  • pemakanan baby
Aku bukan aper...cian dekat baby tu.Bila baby nak susu extra..terutama yg masih dalam pantang macam aku dulu.Mmg Haziq amat kuat minum susu badan + susu formula.Kire kekerapan nyer amatlah tinggi.Sampai abah aku pi tanya kat kawan dia Dr pasal anak aku ni yg minum susu banyak sangat.Abah aku risau.Tapi Dr tu jawab..anak dia pun gitu..terutama anak lelaki..mmg kuat minum susu.Lagi Dr tu cakap..selagi baby nak susu...bagi jea.Ialah baby cuma minum susu jea.Itu jea pengalas perut dia.Juga takat 60ml..alahai sikit nyer je tu.So klu x cukup mestilah dia nangis dan nangis.
Bila da masuk 2 bulan lebih rasanyer barulah Haziq kurang sikit minum susu.Kirenyer minum ikut sukatan lah.

Satu lagi pasal stokin.Ramai gak aku tgk x ambil pot pasal pemakaian stokin ni.Kekadang aku tgk tu bawa baby pi pasaraya dgn x pakai stokin.Klu baby da besar sikit..mungkin ok lah.Tp klu mmg da nampak 
masih kecikkkk lagi.Cian tul..kang masuk angin..baby da 
nangis dan nangis...
barulah terkial2 
nak bawa pi klinik.Satu lagi alasan yg aku pernah baca dan dengar naper new parent x 
nak pakaikan barut dan balut baby ngan kain masa dalam mother nyer masih dalam pantang ialah...kecian kat baby tu sebab nanti dia x leh gerak2..lagi..cian baby tu panas nanti..
Aduhai...Pastu bila baby tu da masuk angin dalam badan dan asik nangis..barulah nak letak minyak..dan pakaikan barut..Itu antara pengakuan yg aku pernah baca.
Apa2 hal..kecian kat baby tu.
Aku pun manusia biasa yg tak terlepas dr melakukan kesilapan.Tapi aku amat berharap kepada
new parent..x de rugi nyer ikut petua orang tua2.Semua tu utk kebaikan baby dan juga parentnyer sekali.
Pleaselah jgn degillll sangat....

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails