Followers

Tuesday, October 6, 2009

Bila hari sabtu dan ahad.....

Laksa.....sodappp..

En Hendra sudah masuk pinggan ke 2 makan laksa ini.

Hari Sabtu lepas, selepas kami berpenat dan berpeluh gitu lepas ke kedai sana sini mensurvey barang yang hendak di beli pada hari Ahad esoknya, kami ke rumah officemate kak SN di cheras. Memang aku sudah berjanji dengan kak SN untuk datang berhari raya ke rumah nya. Sesampai di sana sudah jam 5 petang. Nampaknya kak SN aku ni sibuk-sibuk gitu di dapur. Tidak aku tahu apa menu pun yang sedang di masak oleh tuan rumah. Sesambil itu kami makan kuih raya yang penuh juga di atas meja ruang tamu rumah. Jenuh gak makan itu ini...macam-macam gitu.

Then
tuan rumah sudah memanggil untuk ke meja makan...jemput makan... Oh tidak ku sangka rupanya hidangan merupakan antara list makanan yang aku hendak makan time pregnant ini...ALHAMDULILAH....home made laksa. Walaupun perut aku sudah penuh, tapi gagahkan juga makan untuk pinggan ke 2. Lepas itu terus duduk bawah jea, hendak luruskan kaki...perut sudah fulllll gitu. Sudah tidak larat untuk duduk atas sofa..hik hik..

En Hendra pula pada mulanya memang tidak makan pun dan tidak pernah langsung makan laksa ini. Aku risau gak, dia makan ke tidak makanan ini?. Disebabkan masa itu sudah jam 6 petang, perut pun sudah kembali lapar, maka En Hendra makan juga laksa itu...siap dengan perahan limau sekali. Ok lah, dia kata...lagi pun laksa home made...confirm sedap nya. Thank you so much kak SN for the lovely laksa.


Hari ahad lepas pula, pagi-pagi aku sudah menggoreng JEMPUT TEPUNG je. Tidaklah pagi-pagi subuh pun..dalam jam 10 pagi gitu lah. Dekat 4 kali goreng begitu. Memang keteringinan makan jemput aku pagi tu...hik hik. Aku telah mencampur cili boh + carot di hiris halus + garam + sedikit kiub ayam gitu. Sebab itu jemput aku bercolor merah. Aku risau lah kan sebab En Hendra tidak berapa suka makan jemput kalau aku masak. Padahal aku ini memang di besarkan dengan sarapan jemput ikan bilis...so until today aku mesti kekadang minta emak gorengkan jemput kalau balik kampung untuk sarapan. Alhamdulilah En Hendra join makan sekali jemput cicah dengan cili sos dengan minuman teh o panas. Haziq pula bukannya makan pun jemput itu...kesukaan dia ialah COS (panggilan Haziq untuk sos). So kerjanya cicah jemput dengan sos lepas tu sosnya sahaja di makannya...jemput nya last last aku juga yang makan kan.

Tengahari pula, aku masak simple jea. Bukan apa, keteringinan hendak makan sambal sardin begitu membuak-buak gitu. Aku pun ambil keputusan untuk masak apa yang aku ingin kan itu.
So masak nasi, pastu goreng telur dadar dan masak sambal sardin. Saja buat pedas-pedas sebab aku tumbuk cili padi sekali tetapi tidak pedas lah juga..ermmm..
Malam itu pula, siap aku cicah lebihan jemput aku tu dengan sambal sardin itu....pehhh sodap nya....matching sungguh...

Sebenarnya petang itu, kami selamat membeli barang yang di survey semalam petang ....ALHAMDULILAH. Lepas itu kami terus ke office aku, dekat 1 jam juga kami berada di situ. Macam biasa, En Hendra mesti ajak pergi makan sate kajang kalau lepas pergi office aku ini. Lepas itu terus balik rumah.
Sampai rumah aku boleh termuntah pula..agaknya penuh sangat perut aku masa makan sate dengan nasi impit juga kuah kacang tadinya. Kecian makanan aku itu.

Jemput-jemput merah ku..cicah dengan sos.

Lauk sambal sardin + ubi kentang.

8 comments:

Ina Hashim said...

beli barang apa tu?
jeng..jeng..jeng

julie^beth said...

sodap!

haslina said...

kak ina ~ hik hik..barang biasa2 jea gitu kak...

aliaa ~ itu lah pasal...mmg sodap...klu part makan-makan nie...

e.l.i.s.s.m.i.e said...

laksa itu sungguh menggiurkan :P

haslina said...

eliss ~ mmg kau...homemade kan..mantap sekali rasanyer...full sungguh perut aku lepas tu...

maidatul said...

wah kalo tak jumpa kita kat Sate Kajang tu ek...mulanya memang nak makan kat situ tapi full sebab makan nasi ayam kat office da...

mamalieyna said...

cedapnye laksa.. terliur ler..asal tengok jer laksa mesti terliur tau..huhu..

haslina said...

akma ~ ye kea..tp ramai orang masa tu kat situ....
tak de rezeki kita...kan...

mamalieyna ~ hehehe..sememangnyer..sebab tu duk makan sampai 2 pinggan..penuhh perut di buatnyer...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails