Followers

Monday, October 26, 2009

My roti canai with resepi.

Roti canai and sambal ikan bilis by me.
7 bebola roti canai yang telah selesai dan lepas itu boleh mula mencanai.

Ayam masak sambal pedas by me too. 
I like it..En Hendra menambah-nambah masa makan lauk ini.

Hari sabtu sungguh sibuk. Aku buat roti canai sendiri. Ialahkan semuanya malas hendak keluar rumah kalau cuti-cuti ini. So hendak atau tidak aku cuba lah buat sendiri roti canai ini. Resepi by my late nenek. Dan yang ajar aku ialah emak...aku lah.

Tapi tidak lah menjadi sesedap yang emak buat...but still boleh di makan. Tidak mengapa...next time aku akan buat lebih baik lagi. 3 keping aku buat roti telur...hik hik...sodapp..

Resepinya amat mudah sekali -
Tepung gandum
Air panas
Minyak masak - sedikit
Gula - sedikit
Garam - sedikit

Tuangkan tepung, garam dan campurkan perlahan-lahan air panas.
Kacau menggunakan senduk.
Setelah semua adunan rata dan tidak melekat.
Masukkan minyak masak mengikut kesesuaian.
Bulatkan adunan menjadi berbola dan biar sebentar supaya adunan mengembang.
Selepas itu mula mencanai dan boleh di goreng.
Sila canai nipis kerana sekiranya masih tebal...nanti roti canai tidak lembut ketika di makan.

4 comments:

mamaarifakeemaisy said...

waa rajinnyer buat roti canai sendiri..hehe..nk buat tp nanti aa kite cube..hehe..lagi cepat order kt mamak kt bwh umah jek..hikhik..

Ms Haslina said...

hehehe...mamalieyna..

da x de siapa nak kuar umah pagi2 sabtu tu..mak buyung ni pulak nak mamam roti canai dan semestinya sabtu ahad mmg sy yg buat bekpas...
sooo...layan je lah kan..tp mmg penat lah juga lepas tu...hikhik..

umah sy mmg kena naik kereta klu nk pi kedai mamak...
aduhai...kan...

Anonymous said...

Wah,nampak sedap.Nang ur entry.

Nang mine if u like it:

http://innit.nuffnang.com/view.php?id=139615

Ms Haslina said...

anonymous ~ tq...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails