Followers

Thursday, April 8, 2010

KWSP kaji benar mangsa kebakaran keluar caruman.

2010/04/08 Berita Harian

KUMPULAN Wang Simpanan Pekerja (KWSP) boleh mempertimbangkan permohonan pencarum untuk mengeluarkan wang daripada akaun dua mereka untuk membina semula rumah yang musnah disebabkan kebakaran.Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Dr Awang Adek Hussin berkata, walaupun kebakaran tidak termasuk dalam istilah bencana yang diiktiraf oleh KWSP, permohonan pengeluaran wang caruman masih boleh dibuat jika mendapat pengesahan daripada bomba dan polis.

Katanya, KWSP boleh mempertimbangkan permohonan bagi pengeluaran pembelian atau pembinaan rumah baru untuk menggantikan rumah yang musnah dalam kebakaran dan permohonan sebegitu pernah diluluskan sebelum ini.

“Jumlah pengeluaran yang boleh dibuat turut berdasarkan nilai rumah baru yang perlu dibangunkan semula bagi menggantikan kediaman yang terbakar,” katanya menjawab soalan Datuk Seri Tiong King Sing (BN-Bintulu).

Beliau berkata, pembinaan semula rumah yang musnah itu bergantung kepada jumlah caruman akaun kedua.

“Ia juga tertakluk kepada pengesahan pihak berkuasa mengenai nilai kediaman yang musnah dan kerosakan mesti menyeluruh sehingga ia tidak boleh digunakan. Kalau dapur saja yang musnah, permohonan tidak boleh dibuat,"

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails