Followers

Saturday, June 26, 2010

Public transport - commuters

Picture di stesen Mid Valley 19 June

Stesen Komuter Salak Selatan. Hari sabtu itu, kami terpaksa melihat 2 trains berlepas begitu sahaja, sebab terlalu padat macam sardin. Akhirnya train ke 3 kami cuba juga naik..tetapi memang terpaksa tersepit juga. Orang terlalu ramai. Untuk sampai tempat yang hanya berjarak 6 minit kami terpaksa menunggu dekat 1 jam.

Stesen Salak Selatan yang langsung tiada pekerja masa itu. Maksudnya kalau naik train tanpa tiket pun boleh juga kot. My colleague yang tengah menolong warga tua membeli tiket. 

Bila baca cover story surat khabar the Sun semalam. Aku rasa sedikit gembira dengan tajuk berita 'winning back commuters'. At list mereka-mereka yang bertanggungjawab ini want to do something.
Bayangkan dari zaman PM yang dulu naik komuter kemudian PM sekarang pun pernah naik komuter, tetapi since aku naik 19 June hari ini, perkhidmatan masih begitu. Padat, sardin, tidak cukup koc, orang ramai, maka akhirnya orang yang tua tidak akan dapat naik.

Ada satu keluarga yang buta kedua-dua emak bapanya dengan anak-anak yang masih bersekolah rendah tetapi tidak buta. Akhirnya mereka terpaksa beralah dan keluar dari stesen komuter kerana komuter yang datang asyik penuh sahaja. Bayangkan, macamana mereka hendak naik.
Itu yang aku saksikan sendiri hari itu....kasihan sungguh.

Mana lagi dengan koc pink nya. Bila di stesen Mid Valley, okeylah ada security yang tukang marah lelaki-lelaki yang duk rempuh sekali di koc pink. Akhirnya lelaki kena kena keluar dari koc itu.
Tapi bila train dari seremban masa aku hendak ke MD, penuh sahaja orang lelaki dalam koc pink itu. Bila ada kakak-kakak dalam koc itu marah diaorang, dia bagi alasan yang dah tunggu train lama..semuanya asyik penuh sahaja.
Soooo..macamana itu?. Kasihan juga kan. Semua orang hendak cepat....

Pengerusi LPTC (Land Public Transport Commission dengan nama melayunya SPAD) yang baru ditubuhkan iaitu Tan Sri Syed Hamid Albar berjanji mahu mengembalikan kepercayaan orang awam terhadap public transportation system.
Dulu penggunaan public transport adalah up to 34% tetapi telah turun begitu teruk kepada 12% sekarang. Biasalah semua orang sudah tidak mempunyai kepercayaan dan sistem itu sendiri adalah inefficient.
Lagi LPTC adalah diwujudkan untuk memastikan a public transport system had good connectivity, accessibility and integration...harap-harapnya lah kan.
1st target of 25% LPTC  was to raise the capacity of LRT and KTM Komuter while the Kelana Jaya LRT line was now operating with 4 coach trains.

Harap-harapnya masalah ini akan selesai. Walaupun aku memang tidak mungkin menaiki public transport..tetapi ramai lagi orang lain lebih memerlukannya.

2 comments:

jfook said...

I hate KTM. The lousiest transport system ever.

Ms Haslina said...

that right...hoping they will keep their promise this time to charge the system...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails